Věda jménem nakupování: Znáte tajné triky prodejců? Nezařazené

Říkáte si, co je na nakupování tak složitého? A proč ho označujeme jako „vědu“? Až si přečtete následující řádky, budete nejspíš pěkně překvapení. Prodejci a markety na nás dennodenně zkouší nepočet triků, které mají za cíl jediné – vylákat ze zákazníka pokud možno co nejvíc peněz. Jak se jim ubránit? To bude součástí tohoto článku.

Věrnostní kluby a nákupy na splátky

Aby si obchody zajistily vaši přízeň, lákají vás na nejrůznější věrnostní slevy a výhody. To za předpokladu, že se stanete členy jejich věrnostních klubů. Třeba za každé utracené dvě stovky dostanete jeden bod. Za deset bodů pak získáte pánvičku nebo hrnec za „zvýhodněnou cenu“. Opravdu se vám to ale ve finále vyplatí? Některé řetězce dokonce nabízí nákupy na splátky. Jde vlastně o takové půjčky bez potvrzení příjmu. Nakoupit můžete bez toho, abyste měli u sebe hotovost a museli dokládat potvrzení od zaměstnavatele. Na druhou stranu se ani zde nevyhnete úrokům, které nemusí být nízké. Ibažeby tyto půjčky bez potvrzení příjmu byly zcela zdarma. Někteří poskytovatelé půjček vám poskytnou první půjčku zdarma, tak abyste měli s nimi dobrou zkušenost a půjčili si znovu. V tomto případě se to vyplatí.

Nejdražší zboží v úrovni očí

Všimli jste si někdy, že to nejdražší zboží máte vždycky bezpečně na očích? Ano, pracovníci marketů mají přesný rozvrh toho, jak má zboží v regálech vypadat. Pokud například vybíráte kečup, značkové produkty uvidíte jako první. Privátní značky (zboží daného řetězce) obvykle najdete těsně nad zemí, kam zrak spotřebitele sklouzne jen málokdy. V takovém případě je dobré vybavit se třeba aktuálním Kaufland letákem, který už dnes můžete mít třeba v mobilu nebo tabletu, a nakupovat zboží v akci.

Cena podle počtu kusů, akce vázaná na datum

Další nekalou praktikou jsou i nejrůznější slevy a akce, které může zákazník uplatnit pouze od určitého počtu kusů. V letácích nebo na reklamních poutačích se sice můžete dočíst, že vaše oblíbená značka piva je levnější o pár korun, drobným písmem může být ale pod nabídkou napsáno, že tato sleva platí pouze za předpokladu, když nakoupíte celou basu piv. Některé slevy jsou dokonce vázány pouze na určité dny. Příkladem budiž chladicí box, ve kterém na vás pokukuje zářivá nálepka „sleva“. Až u pokladny ale zjistíte, že sleva dneska vlastně vůbec není platná a její platnost začíná až zítra.

Škatulata, hejbejte se!

Pokud máte svůj oblíbený super či hyper market, který pravidelně navštěvujete, možná jste si už několikrát všimli, že zboží není tam, kde jste ho minule našli. Obsluha marketů má totiž za úkol čas od času změnit umístění zboží, což má zákazníka donutit projít si znovu celý obchod a nakoupit třeba i to, co by jindy nekoupil. Obecně také platí, že například pečivo bývá vždy v tom nejzazším kousku prodejny. To proto, abyste si ji opět celou prošli a naplnili košík nepotřebnými věcmi. I v takovém případě pomůže třeba Lidl leták a nákupní seznam, kterého se budete bez výhrad držet.

Nejstarší zboží do první řady

U zboží v akci se tak nějak očekává, že jeho datum spotřeby vyprší poměrně záhy. Pokud ale nakupujete klasické – nezlevněné potraviny – i u nich datum spotřeby pečlivě kontrolujte. Věci s nejkratší dobou spotřeby totiž personál obchodu záměrně umisťuje do předních řad, aby se jich co nejdříve zbavil.

Velké vozíky a lákadla u pokladen

Abyste toho opět nakoupili co nejvíce, obchodní řetězce své prodejny vybavují velkými nákupními košíky. Je to logické – do většího košíku se toho více vejde, ale vám bude u standardního nákupu připadat, že je košík poloprázdný. Kromě lákadel rozprostřených po celé prodejně na vás čeká ale také jedno přímo u pokladny. Pokladní stojany plné sladkostí pro děti dokážou vytáhnout z vaší peněženky pěknou sumu. A na to obchodní řetězce sází.